Ktorá je najzdravšia poloha v spánku?

Autor: Barbara Kovács | 26.7.2016 o 12:37 | (upravené 28.7.2016 o 13:06) Karma článku: 3,56 | Prečítané:  1039x

Dobrý spánok má nespočetne veľa podmienok. Ak by sme si ho predstavili, ako obrovskú tortu, okruh otázok okolo polohy spánku by bol maličkým kúskom.

Tento článok čítajte ďalej s vedomím, že ak nemáte ideálne podmienky, nemáte dostatočne podopretú chrbticu matracom, mávate poruchy spánku psychického pôvodu, atď. ,tak neexistuje pre Vás spásonosná poloha.

Ideálna poloha v spánku môže byť dôležitým kúskom tejto torty, hlavne ak pri diéte a športe považujete nočnú regeneráciu za dôležitý faktor. Ak sa tieto faktory stretnú, môžu znamenať prevenciu, resp. zmierniť príznaky už existujúcich ochorení kĺbov a pohybového aparátu, bolesti krku, chrbta a drieku, pálenie záhy a dýchacie ťažkosti pri spánku –  v skratke môže zvýšiť kvalitu spánku.

Ako aj veľa iných tém, aj otázka najzdravšej polohy spánku je veľmi diskutabilná medzi expertmi. Až natoľko, že hlasy medzi spaním na chrbte a na boku (a ich rôzne varianty) sa rozdelili presne na polovicu. Väčšina považuje spánok na bruchu oproti vymenovaným za nepriaznivý.

A tak musím doplniť otázku, ktorá figuruje, ako názov, s nasledovnými detailmi: k akej polohe aký matrac (resp. vankúš) treba, aké výhody a nevýhody majú jednotlivé polohy, ako ich ovplyvňujú jednotlivé zdravotné problémy?

Najlepšia spánková poloha je tak subjektívna, ako najlepší matrac. Treba brať do úvahy aj osobné aspekty a preferencie, ktoré sa po čase môžu aj zmeniť.

A teraz si prejdime rad za radom každú jednu polohu!

Spánok na chrbte: najlepšie rozloženie váhy s dýchacími problémami

Podľa viacerých znalcov touto polohou sa dá zabezpečiť  najefektívnejšie podopieranie prirodzenej polohy  chrbtice, krčné, chrbtové a driekové stavce pri tom nie sú vystavené záťaži. Váha tela sa rozdelí rovnomerne, a tak s menšou pravdepodobnosťou sa vytvoria tlakové body.

Týmto výsledkom protirečí prieskum vykonaný za oceánom, podľa ktorého vyslovene dobre spiaci ľudia spia menej na chrbte, podľa prieskumov aj u nás, aj u obyvateľov západných krajín, menšia čiastka ľudí (cca. 20-30%) zvolí túto polohu. Myslím si, že príčinou tohto javu sčasti je, že najčastejšie sa v tejto polohe prejavujú nočné dýchacie ťažkosti. Chrápanie a zástava dýchania (apnoé) sa týka najmä ležiacich na chrbte.

V tejto spánkovej polohe sa tvár nevtláča do vankúša, neustále je v kontakte so vzduchom, tak sa dá spomaliť vytvorenie vrások, prsia ostanú pevné, keďže nevisia počas noci, resp. riziko vzniku refluxu a pálenia záhy sa dá zmierniť, pravdou je, hlava musí byť vyššie položená, ako žalúdok (to sa dá zabezpečiť vyšším vankúšom, alebo zdvihnutím hlavovej časti postele). K polohe na chrbte sa odporúčajú polotvrdé – tu môžeme byť trošku ústupčivejší – trošku tvrdšie (nie betónovo-tvrdé!) matrace. Ak máte širšiu panvu, oplatí sa vybrať mäkší matrac, ktorý odbremení od záťaže driekové stavce. Prirodzené zakrivenia chrbtice môžeme najlepšie podoprieť, ak pod kolená dáme tenký a pod hlavu dáme taký vankúš, ktorý je presne tak pevný, aby nezdeformoval krčné stavce.

Ležanie na boku: polotvrdý matrac je ideálny

Výskumy v širokom okruhu preukázali, že väčšina ľudí (50-60%) preferuje spánok na boku. Tento pomer nám prezrádza veľa. Stavce sa efektívne natiahnu pri ležaní na boku, oddelia sa od seba, prísun živín do platničiek sa zoptimalizuje. To znamená, že v tejto polohe (a v spánku na chrbte) sa dokáže náš organizmus najviac zregenerovať sa.

Pri ležaní na boku treba brať do úvahy aj „vyčnievajúce časti tela“, ramená a panvu, na týchto miestach sa totiž môžu vytvoriť tlakové body, preto je optimálny taký polotvrdý matrac, ktorý je dostatočne tvrdý na to, aby podoprel chrbticu, ale vzájomne je tak mäkký, aby dovolil týmto bodom ponoriť sa. Iba takto sa dá zrealizovať hore uvedená prirodzená pozícia chrbtice.

Ak zaspávate v tejto polohe , vyberte si taký vankúš, ktorý udržiava krčné stavce v neutrálnej polohe,  odbremení ich od záťaže. Experti ešte zvyknú navrhnúť si tenký vankúš medzi kolená položiť, aby kolená nezošmykli zo seba, aby sa nevytvorilo napätie v lumbálnych stavcoch a krížová kosť ostala v symetrii.

Ťažkosti s refluxom a pálením záhy môžete tiež v tejto polohe zmierniť najviac. Lekári v prípade osteoartrózy, zúžení miechového kanála, bolestiach panvy vyslovene odporúčajú ležanie na boku. Tí, ktorí spia na boku, majú menej problémov s chrápaním a s apnoé.

Variantom ležania na boku je aj embryonálna poloha, ktorú istá časť výskumníkov považuje za zdravú, podľa iných je výhodnou iba počas tehotenstva. Prečo? Lebo ležanie na ľavom boku znamená príliš veľkú záťaž na žalúdok a pľúca, ale znamená efektívnejší krvný obeh, ktorý má blahodarný vplyv na matku a dieťa, resp. pálenie záhy sa dá takto eliminovať. Nevýhodou je, že pleť sa vtláča do vankúša, preto môže byť náchylnejšia k vráskam, resp. prsia sa spustia, lebo visia počas spánku.

Spánok na bruchu: iba s doplnkami

Vedci považujú za najhoršiu polohu ležanie na bruchu, totiž v tejto polohe môže byť zdeformovaná chrbtica. Táto poloha pevne vystiera jej prirodzené zakrivenia, hlavne krížové stavce môžu byť pod tlakom. Dokazuje to aj fakt, že iba 10-20% oddychujúcich spí v tejto polohe. Navyše ak spíte na bruchu, musíte vytočiť hlavu, aby ste dýchali a tak držíte nervové dráhy krčných stavcov pod tlakom, čo môže viesť k bolestiam krku.

Samozrejme aj to je relatívne, síce Vám neodporúčame ležanie na bruchu, ale ak viete iba v tejto polohe zaspať, vyberte si polotvrdý matrac, ktorý podrží vašu chrbticu, ale netlačí bedrá a kolená. Sú ľudia, ktorí preferujú ležanie na bruchu bez vankúša, podľa iných je potrebný tenký vankúš, resp. na ochranu drieku je potrebný tenký, mäkký vankúš podložiť. Aby sme povedali aj niečo kladné na adresu tejto polohy, ak chcete definitívne skončiť s chrápaním a s apnoé, tak môže byť spánok na bruchu tým najlepším riešením. Pri ochoreniach platničiek, či vysunutých platničiek sa odporúča táto pozícia. Počas noci samozrejme nespíme v jedinej polohe, zaspíme a striedame rôzne polohy. Ale to nie je náhodné, počas noci sa snažíme nájsť polohu, ktorá zabezpečí prirodzenú pozíciu našej chrbtici. Podľa odborných lekárov zmena telesnej polohy počas noci nie je zbytočná, ovplyvní to krvný obeh, oplatí sa začať spánok na menej obľúbenej strane, neskôr sa totiž automaticky otočíme na obľúbenú stranu (samozrejme pozor aj s otáčaním, prehadzovanie sa nenapomáha oddychu).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

S kým sa križuje Robert Kaliňák?

Všade inde by už demisia ministra vnútra bola aj zabudnutá a nástupca dávno v úrade.


Už ste čítali?